Testfase: 1. kvartal 2011:
 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

9 nye biler stiller op til test i årets første kvartal. Men reelt drejer det sig kun om fem. Tre, nye små elbiler har nemlig kun navnene til forskel, det samme gælder den nye Hyundai Ix20, der skrue for skrue er en Kia Venga, heldigvis af nyeste, femstjernede aftapning. Men Kia Venga bliver så samtidig udstyret med 2011-mærket, der viser, at bilen er genvurderet efter det nye års regler. Som i år kun består i, at en bilmodel nu skal markedsføres med ESC som standard på mindst 95% af modelprogrammet mod 90% i 2010.
Og så, forresten, har Hyundai'en selehusker ved bagsædet, det har Kia Venga ikke.

 

Lille MPV
Hyundai iX20 
81 %

Resultatet er direkte overført fra søster-modellen Kia Venga

Lille MPV
Kia Venga 
81 %

 

Testen er fra novem-ber 2010, men er basis for Hyundai iX20-testen

  

Offroader 4x4l
BMW X1 
81 %

 

Resultatet er rekalkuleret fra 2009. Alt er uændret

Personbil, 2WD
Mitsubishi ASX

78 %

 

En lille og kompact crossover, men med stor akselafstand

Personbil 2WD
Nissan Juke  
75
  %

 

Speciel at se på, men den klarer sig fint i crashtesten

El-bil
Mitsubishe i-MiEV 
7
0 %

 

i-MiEV og  Peugeot iOn samt Citroën
C-Zero er identiske

El-bil
Citroën C-Zero
70 %

 

Lille og tung - det gav dårlig frontaltest

 

El-bil
Peugeot iOn
70 %

 
Lille og tung - det gav dårlig frontaltest

SUV 4x4
Dacia Duster
62 %

 

Vi ser den ikke i Danmark!.Manglende ESC dumper den


kør frem
til Testfase-2 2011


 

kør hjem til forsiden


BMW X1
er identisk med samme model, som stod på listen i 2009 og 2010, men den kan nu ligeledes smykke sig med Euro NCAP 2011-mærket.

BMW X1 får samtidig æren af at være den første bil, som Euro NCAP har kontrolleret i henhold til nye tekniske bestemmelser, der omfatter såvel en teknisk inspektion som kørsel på testbane. Hidtil har man blot noteret, om bilerne havde ESC eller ej. Uden den nye Euro NCAP godkendelse af ESC-systemet vil en bil ikke kunne opnå den femte stjerne.

Det mest spændende indslag i dette kvartals test, er de tre små elbiler: Mitsubishi i-MiEV, som den, der reelt er testet, mens de identiske søstermodeller Citroën C-Zero og 

Peugeot iOn direkte overtager resultaterne.
Desværre blev det ikke til fem stjerner til de tre små, men det betyder ikke, at de mister det danske fradrag i registreringsafgiften for femstjernede biler. Elbiler er nemlig fritaget for registreringsafgift.

 

Elbiler i klemme - Euro NCAP og ADAC kom til modstridende resultater i frontaltesten.
Det positive er, at højspændingsenhederne i disse biler ikke gav anledning til negative kommentarer. Hverken hos Euro NCAP eller hos den store tyske bilistorganisation og crashtestekspert, ADAC, der havde testet i-MiEV for kort tid siden med fokus på det elektriske.

En frontaltest blev foretaget efter Euro NCAPs "protokol" og her er nu opstået  det uheldige, at ADAC og Euro NCAP bedømmer frontaltesten af i-MiEV forskelligt.

Hvor ADAC roser den for såvel el-delen som for sikkerheden i frontaltesten, noterer Euro NCAP, at bilen skønnes ikke at ville kunne holde til en lidt højere kollisionshastighed. Men ellers er det tydeligt "den elektriske del" af testen, der i begge tilfælde er fokuseret på.

 

Ordvalget omkring Euro NCAP frontaltesten er meget lig det, der blev blev hæftet på kinabilen, Landwind ved testen i 2010.  Landwind fik nemlig kun 9,0 point i frontaltesten - ud af 16 mulige - hvor Mitsubishi i-MiEV og partnere kom tæt på samme dumpekarakter med 9,9 point.  

 

Forskellen i vurderingen af bilerne kan skyldes, at Euro NCAP ser på, hvad der kan forventes at ske i det virkelige liv, frem for kun at se på de aktuelle måleværdier. Samme princip anvendes, når Euro NCAP vurderer resultaterne for fører og forsædepasager:  Vil personerne også være beskyttet som målingerne indikerer, hvis deres siddestilling var en smule anderledes?

Basis for Mitsubishi i-MiEV er en fem år gammel benzinbil, Mitsubishe "i". Den vejer kun i sin basismodel 800 kg, hvor elbilen vejer over 1100 kg. Fabrikerne skal konstruere biler fra bunden som elbiler. Et forhold,der ligeledes kan have indflydelse på en elbil i relation til samme bil med traditionel teknik, er f. eks. i i-MiEV den manglende motor, der også er med til at opfange kollisionskræfterne. På i-MiEV & Co. sidder elmotor og batterier nemlig bag i bilen.

Mitsubishi ASX og Nissan Juke er spøjse biler, der fås med enten 4x4 eller forhjulstræk alene. Vi ville hellere kalde dem personbiler med træk på alle fire hjul. De er da også registreret som Supermini hos Euro NCAP og testet som forhjulstrækkere. Mitsubishi har valgt at øge sikkerheden i ASX med en knæairbag Det ser ud til at gavne.


Dacia Duster
ser vi (heldigvis) ikke i Danmark, men det er fint, at få slået fast, at billigbiler er noget skidt, hvis der er knebet på sikkerheden. Duster har f. eks. ikke ESC og fodgængerne står heller ikke i høj kurs hos den rumænske Renault-fabrik.

 

Klik på billederne af bilerne og se den udførlige testrapport på hver enkelt. Eller se den originale, engelske udgave, på www.euroncap.com. Bilerne er listet efter højeste samlede pointtal i procent.

 


 

      - se placeringerne i piskesmældtesten

      - læs om beregningsmetoderne 
-      -
læs om det nye sammenligningssystem
 

     

 

          www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk 

 

www. euroncap.dk © 2010 •  Mail: info@euroncap.dk • Siden er ikke Euro NCAPs officielle