Ford B-MAX- - middelgod
|
2012 |
 |  |
Generelt byder Ford B-MAX på meget fin sikkerhed for dem i bilen. Så "middelgod" skal ses i lyset af dagens høje standard. Der er kun et enkelt punkt, hvor det burde være bedre for dem i bilen. Nemlig i pæletesten, hvor sikkerheden kun betegnes som jævn. Og "jævn" synes vi i princippet ikke er godt nok til en femstjernet bil - og slet ikke, når det drejer sig om skader på brystkassen. Som noget nyt har B-MAX skydedøre og ingen midterstolpe. Om det kan have indvirket på pæletesten meldes der ikke noget om. Når vi alligevel godt vil betegne B-Max som en rigtig femstjernet bil, skyldes det, at den i brystregionen er tæt på grænsen til gul markering. Resten er bare flot, dog trækker fodgængertesten og sikkerhedsudstyr totalen lidt ned, så der totalt set efter dagens standard er mindre at prale med. F. eks. savnes der selehusker ved bagsædet. |
Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af en god stabilitet af karrosseriet. Målingerne på dukkerne viste god beskyttelse af knæ, der er knæairbag, og låben på såvel fører som forsædepassager. Ford dokumentere, at forsædepassagererne ville nyde godt af sikkerheden, også selv om de ikke har lige præcis samme statur som testdukkerne. Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, er, oppe i "det gode selskab", det grønne felt. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .
Barnesikkerheden viste topkarakter for et treårigt barn i en fremadvendt autostol, mens der til et 18 mdr. gammelt barn i den bagudvendte autostol var mindre ros i for af en lavere karakter, der god ikke var så lav, at den gav anledning til påtale i testrapporten. er tæt på det maksimalt mulige både for det 18 mdr. gamle "barn" i en bagudvendt Status for frakobling af passagerairbaggen er fint markeret. På solskærmen er en klar markering af faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde, hvis airbaggen ikke er frakoblet.
Fodgængersikkerheden er god for børnestørrelser, mens sikkerheden for en voksen er dårligere, hvis vedkommende slår hovedet ned i bilens fronthjælm på den tredjedel, der er nærmest frontruden.
Den aktive sikkerhed hjælpes på vej med ESC, som nu er lovpligtig for nykonstruerede biler. Der er kun selehuskere ved forsæderne, det er for fedtet og koster point.
|
Front, point |
Side, point |
Pæl, point |
Piskesmæld, point
|
14,7 |
8,0 |
7,0 |
3,2 |
Maks 16 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 4,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
5-dørs hatchback
Egenvægt: 1.357 kg
Sikkerhedsudstyr: ESC: Godkendt. 2 frontairbags (enkeltvirkende) Sideairbags (kroppen) Gardinairbags (hovedairbags) Seleforstrammere ved forsæder Selekraftbegrænsere ved forsæder 2 selehuskere (kun forsæder) Knæairbag i førersiden |
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
92 |
84 |
67 |
71 |
Maks 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
|
Frontaltest ved 64 km/t |
 |
14,7 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. Det er interessant at se, at Ford nu også, ligesom Volvo og Saab, lader bilens gardinairbags udløse ved en frontalkollision.
|
Mod en stålpæl med 29 km/t
 Pæletesten er en barsk affære, og her fik testdukken klemt brystkassen en smule, det blev til en orange markering, ikke helt godt nok
I sidetesten (herunder), blev det til ren grøn markering (topkarakteren), hvilket er forventeligt i denne test.
|
ESC-test- bratte manøvrer
ESC-testen blev bestået uden kommentarer
|
|
Piskesmældtest - en simuleret bagendepåkørsel |
3,2 point i testen, der simulerer en bagendepåkørsel, er fint, men karakteren er kun lige netop oppe i det grønne felt.

Testen, der udføres tre gange, er en såkaldt slædetest, med bilsædet monteret på skinner. Med henholdvis 2 x 16 km/t og en gang med 24 km/t bremses sædet hårdt op og dukken udsættes for en lav, middel og hård kraftpåvirkning. Man kan ikke uden videre overføre kollisionshastigheden som angivelse for påkørselshastigheden i "det virkelige liv". Kraftpåvirkningen vil være afhængig af både den påkørende og den påkørte bils karrosseristivhed.
|
 Fører og passagerer er, også selv om de ikke har samme statur som testdukkerne og ikke sidder helt ideelt, godt beskyttet ved en frontalkollision. |
Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, viste sig at være høj. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax-Römer Baby Safe Plus (bagudvendt) til babyen og til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus Isofix (fremadvendt).
|
| |
TESTVIDEO -klik på billedet

Se ESC-testvideo. Klik på billedet

læs om ESC-testen HER
T ilbage til testens forside: |