Smart forfour (Testet model: 999 cc, benzin, "passion") - fodgængersikkerheden for dårlig
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
78 |
77 |
65 |
56 |
71 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 60% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


|
Smart forfour er, som navnet fortæller, firepersoners og samtidig en meget lille bil. Den klarer frontaltesten lidt dårligere end den to-personers udgave, som vejer mindre. Pæletesten viser, som i Smart fortwo, derimod et ringe resultat, som det fremgår af grafikken herunder. |
Smart forfour opnåede ikke fem stjerner. Det var ikke pæletestens skyld, selv om den brune markering af brystet alene burde være dumpegrund - men det ser Euro NCAP stort på. Og det er heller ikke Euro NCAPs bekymring over den hovedbeskyttende sideairbag, der er årsagen, men udelukkende fravær af den nye AutoBrems
funktion. Fartbegrænser/fartpilot er ekstraudstyr, men var på testbilen. Selve karrosseriet klarer testen godt og en knæairbag kompenserer lidt for den beskedne benplads i den meget korte bil. I pæletesten noterede Euro NCAP, at den lille hovedbeskyttende luftpude, som ikke er en gardinairbag, men den billige type, som kommer farende op fra det nederste af sæderyglænet, i modsætning til i Smart fortwo, fungerede som planlagt.
Barnetesten viste gode resultater for babyen i den bagudvendte autostol, mens den 3-årige dukke i en fremadvendt stol blev udsat for højere kraftvirkninger end godt var. Forholdene omkring placering af et barn i en bagudvendt autostol på forsædet lige op ad en airbag, var ok, ligesom installationstesten forløb godt. Alle teststole kunne installeres nemt og sikkert.
Fodgængertesten blev klaret bedre end i den 2-personers udgave med de sædvanlige problemer omkring siderne af frontruden.
Sikkerhedsudstyret er ikke imponerende. En fartpilot/fartbegrænser giver point, men da den er ekstraudstyr er det ikke sikkert, at den er på samtlige danske smart forfour, der
i såfald vil dumpe sådanne udgaver ned på tre danske sikkerhedsstjerner.
 I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Smart forfour ikke særlig godt. Samtidig har bilen kun en simpel type hovedbeskyttende airbag, der kommer op nedefra bagsæderyglænets nederste del. På billederne ses, hvordan luftposen foldes ud nedefra og op, kun dækkende et lille areal. |


| |
|
smart forfour 5-dørs hatchback 999, benzin, "passion" | Venstrestyret Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model
Egenvægt: 975 kg
Sikkerhedsudstyr i testbilen: 2 frontairbags, enkeltvirkende Sideairbags 2 Gardinairbags Knæairbag i førersiden 3 Selehuskere Afbryder for passagerairbag (manuel) Seleforstrammere (enkeltvirkende) Selekraftbegrænsere for og bag Isofix beslag ved yderste bagsæder ESC uden mulighed for frakobling Fasrtbegrænser på testbil (ekstra) AEB ikke mulig
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
Front, point |
Side, point |
Pæl, point |
Piskesmæld, point
|
13,6 |
7,6 |
6,2 |
2,5 |
Maks 16 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 6,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos: Euro NCAP |
Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser
Installation af autostole i Smart forfour |
Forsæde |
Bagsæde, 1. ste række |
|
Udvalgte autostole til testen |
Højre |
Venstre |
Højre |
|
ok = problemløs installation |
Sele |
ISOFIX |
ISOFIX |
UNIVERSAL |
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix (sele) |
ok |
ok |
ok |
- |
Römer King Plus (sele) |
ok |
ok |
ok |
Gruppe I |
Römer Duo Plus (Isofix) |
ikke tilladt |
ok |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (sele) |
ok |
ok |
ok |
SEMI-UNIVERSAL |
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) |
ok |
ok |
ok |
- |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
ok |
Gruppe 0+/I |
BeSafe iZi Kid X3 ISOfix |
Ikke tilladt |
ikke tilladt |
ikke tilladt |
Gruppe I |
Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
ok |
OEM (Fabrikantens valg): |
|
|
|
|
Q1.5 |
Britax Römer Baby Safe Plus |
Ikke tilladt |
ok |
ok |
Q3 |
Mercedes-Benz Duo Plus |
ikke tilladt |
ok |
ok |
|
Tilbage til testårets andre biler: klik på bilen |

VIDEO af crashtesten:
-klik på billedet

T ilbage til testårets forside: |