Subaru Outback (Testet model: 85 kWh el-bil) - fem stjerner med Autobrems+
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
85 |
87 |
70 |
73 |
80 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 60% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


|

Subaru Outback har ægte gardinairbags i hele bilens længde. Typisk for biler, som også sælges på det amerikanske marked, udløses de også ved en frontaltest for at beskytte mod en eventuel efterfølgende væltning. Men selv et almindeligt forekommende sammenstød kan medføre kraftige sidebevægelser, så det betyder maks. sikkerhed.
| Subaru Outback fremtræder som en fin og sikker bil, og den femte stjerne var oplagt. Den kræver dog, at bilen har AutoBrems+, altså det avancerede AEB Inter-Urban system, som hos Subaru hedder "Eye sight". Det var for så vidt monteret, men kvalificerede sig ikke til point, idet det ikke opfyldte Euro NCAPs minimumkrav til installationsrate. Men den danske Subaru importør har i en pressemeddelse bekræftet at AEB Inter-Urban er standardudstyr i Danmark. Skulle den danske importør fravælge Vognbaneassistent, som Outback er testet med, vil de fem stjerner stadig være hjemme - og dermed 3.600 kr. fradrag i registreringsafgiften. Som det fremgår af farverne på grafikken er der kun gult og grønt. Meget fint.
Sikkerheden for børnene er god og testmonteringen af de udvalgte teststole viser, at dem, som der er beregnet til biltypen. Hvad angår muligheden for frakobling af passagerairbaggen, så en bagudvendt autostol lovligt kan monteres, har Subaru et særligt udspekuleret system, hvor passagerairbaggen som standard er frakoblet, men tilkobles, hvis der sidder en passager i sædet
Fodgængertesten viser gode resultater på nær i de tilfælde, hvor en påkørt person rammer hovedet mod vindspejlets sider. Motorhjælmen er af den aktive type, der løfter sig, hvis en fodgænger rammes og den funktion virkede tilfredsstillende.
 I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Outback fint, og billedet til højre dokumenterer vigtigheden af et ægte gardinairbag system. |

| |
|
Subaru Outback 5-dørs stationcar 2.0 diesel "Eye Sight" | Venstrestyret Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model
Egenvægt: 1.682 kg
Sikkerhedsudstyr i testbilen: 2 frontairbags, enkeltvirkende Sideairbags Gardinairbags i kabinens længde Knæairbag i førersiden Selehuskere (for- og bagsæder) Afbryder for passagerairbag (automatisk) Seleforstrammere (dobbeltvirkende) Selekraftbegrænsere ved forsæder Isofix beslag ved yderste bagsædepladser. ESC medmulighed for frakobling Autobrems+ Inter-Urban, ekstraudstyr, men standard i Danmark. Vognbaneassistent standard.
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
Front, point |
Side, point |
Pæl, point |
Piskesmæld, point
|
14,5 |
8,0 |
7,3 |
2,6 |
Maks 16 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 6,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos: Euro NCAP |
Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser
Installation af autostole i Subaru Outback |
Forsæde |
Bagsæde, 1. ste række |
|
Udvalgte autostole til testen |
Højre |
Venstre |
Midt |
Højre |
|
ok = problemløs installation |
Sele |
ISOFIX |
Sele |
ISOFIX |
UNIVERSAL |
|
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix (sele) |
ikke tilladt |
ok |
ok |
ok |
- |
Römer King Plus (sele) |
ok |
ok |
ok |
ok |
Gruppe I |
Römer Duo Plus (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (sele) |
ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
SEMI-UNIVERSAL |
|
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) |
ikke tilladt |
ok |
ok |
ok |
- |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe 0+/I |
BeSafe iZi Kid X3 ISOfix |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe I |
Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
OEM |
|
|
|
|
|
Q1.5 |
Fair G0/1S |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Q3 |
Römer Duo Plus |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
|
Tilbage til testårets andre biler: klik på bilen |

VIDEO af crashtesten:
-klik på billedet

VIDEO med Autobrems:
-klik på billedet


AutoBrems Inter-Urban systemet sikrede at der ingen påkørsel skete helt op til 70 km/t
T ilbage til testårets forside: |