Jaguar XF
-
fuldt udstyret
Testbil: 2,0 diesel, "Prestige", højrestyret.
4-dørs sedan
Testen gælder fra produktionsnr. (VIN-nr.) 15300 (sidste tal af 17)
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere
% |
Aktiv sikkerhed % |
Samlet score % |
92 |
84 |
80 |
83 |
86 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner:65%
|
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med alt det pointgivende standardudstyr Euro NCAP
vægter og vurderer.
|
Jaguar XF
ligner meget Jaguar XE i testrapporten. Dog er man som fører mere
sikkert placeret bag rattet, idet farvemarkeringen for førerens bryst er
gul (acceptabel) fremfor orange (mådelig).
Desværre har XF samme dårlige piskesmæld egenskaber ved bagsædet.
Men stadig ikke værre end at total karakteren for voksendelen, udtrykt i procent, er
92%, det samme som Jaguar XE.
Også med hensyn til sikkerhedsudstyr er de to biler ens med et komplet
standardudstyr.
Jaguar XF mistede et point i sidetesten, da bagdøren i den ramte side
sprang op, men det ødelagde ikke det ellers fine totalscore på 86%. |
Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy-aflæsninger viste
god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager dukkerne. Jaguar
viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være tilstede for personer i
forskellige størrelser og til dem der måtte sidde i andre siddestillinger.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af
alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i
begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
I sidetesten, hvor bilen påkøres med 50 km/t, scorede Jaguar XF maksimum point.
Låsene på begge døre på den ramte side af køretøjet, sprang dog op under testen,
og selv om ingen af dørene åbnedes, fik bilen et strafpoint.
Ingen døre gik op i den mere alvorlige pæletest, og beskyttelsen var god for
alle kritiske dele af kroppen.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod
piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, mens en geometrisk
vurdering af bagsæderne gav anledning til kritiske kommentarer.
XF har en standardmonteret AEB City nødbremse, der fungerer ved lavere
hastigheder, typisk bykørsel, hvor mange piskesmældskader sker.
Barnetesten
Jaguar XF scorede maksimum point
for sin beskyttelse af 1,5-årig dummy i en bagudvendt autostol. Den 3- årige
dummy, sad i en fremadvendt autostol og klarede testen lidt dårligere. I
sidetesten blev hovederne indenfor de beskyttende stoles rammer, hvilket
minimerer risikoen for hovedkontakt med dele af kabinen. Airbaggen foran
forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol i
forsædet.
Klare oplysninger gives til føreren vedrørende status for airbaggen, og
systemet blev godkendt. Alle de typer af autostole, som XF er designet kunne
installeres nemt og korrekt.
Fodgængertesten:
XE har en "aktiv" motorhjelm.
Sensorer i kofangeren registrerer, når en fodgænger er blevet ramt og en
mekanisme løfter motorhjelmen og giver større afstand mellem overfladen og de
hårde strukturer i motorrummet. Jaguar viste, at systemet fungerede robust
for en række hastigheder og en række fodgænger staturer. Følgelig blev
motorhjelmen testet i den udfoldede (hævet) position. Beskyttelsen var
udelukkende god eller tilstrækkelig på motorhjelmens overflade, men dårlige
resultater registreredes langs den nederste kant af forruden og på A-stolperne,
dem, der sidder ved frontruden. Kofangeren scorede maksimum point for
beskyttelsen af fodgængere ben, mens beskyttelsen af bækkenpartiet på en påkørt
person var fra svag til god.
Sikkerhedsudstyr:
Alt det sikkerhedsudstyr,
som indgår i Euro NCAPs vurdering er standard på XF: den har ESC (elektronisk
stabilitetskontrol), som i øvrigt er lovbefalet, selehuskere for- og bag,
førerbetjent hastighedsbegrænser; advarsel ved utilsigtet vognbaneskift samt
automatisk nødbremse, der fungerer fint ved såvel lave som højere hastigheder.
Biler før produktionsnummer (VIN-nummer) 15300 afviger fra testbilen ved
at have en selehusker, der er opfylder Euro NCAPs bestemmelser vedrørende
styrken af advarselssignalet for en sele, der ikke er spændt.

Frontaltest med 64 km/t og 40% af fronten mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil.
|

Det gik slemt ud over fronten
(billedet herover), men personskaderne var minimale.
|
|

Her har Jaguar XF med hele fronten ramt
en betonmur frontalt med 50 km/t |

Det kostede Jaguar XF et helt point, at
begge døre i den ramte under sideletesten løsnede sig. Det skete ikke i
pæletesten. |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Jaguar XF,2,0 diesel,
"Prestige", højrestyret.
4-dørs sedan 2015
Testen gælder fra produktionsnr. (VIN-nr.) 15300
Vægt:
1.642 kg.
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
nej |
nej |
- |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
nej |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
nej |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
ja |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
ja |
Fartbegrænser system |
ja |
Vognbaneassistent |
ja |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
7,153 |
7,716 |
7,000 |
8,000 |
1,582 |
0,625 |
2,948 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
Klik på billedet
|