Audi A4 - den man elsker tugter man...
Testbil: 2,0 TDI S-tronic, venstrestyret.
4-dørs sedan, stor familiebil 2015
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere
% |
Aktiv sikkerhed % |
Samlet score % |
90 |
87 |
75 |
75 |
84 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner:65%
|
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som fartbegrænser og
AEB Inter-Urban - altså højhastigheds nødbremse.
.
|
Audi A4 er en bil, man venter sig meget af.
Men forventningerne blev, efter vores mening, ikke helt opfyldt i denne Euro
NCAP test. Ganske vist blev det til fem stjerner, formentlig også til de danske
biler, alt efter om importøren tager biler med et lavere udstyr hjem.
Alle testgrupperne blev klaret til fem stjerner og voksentesten endda til hele
90%. Men ser man på testgrafikken lever brystbeskyttelsen ikke helt op til
mærkets renommé. Det gjorde den store Audi Q7 i øvrigt heller ikke. Modsat
tæller en aktiv fronthjelm og to nødbremsesystemer.
Men den man elsker tugter man! |
Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viser god beskyttelse af
knæ og lårben både på fører og forsædepassager. Audi viste, at en tilsvarende
grad af beskyttelse vil være til stede for personer i forskellige størrelser
siddende i forskellige positioner.
Mærkeligt nok undlader Euro NCAP at kommentere offset-frontaltestens resultater
selv om der f. eks. optræder orange (mådeligt resultat) markering af førerens
bryst. Derimod får lige-på-og-hårdt testen med kun 50 km/t følgende beskrivelse:
I fuld-bredde testen mod en fast barriere var beskyttelsen af ”føreren” god for
alle kroppens områder bortset fra brystet, som kun var jævnt beskyttet.
Beskyttelse af brystet af den bageste passager dummy var lidt ringere, om end
også orange markeret. I den almindelige sidetest scorede A4 maksimum point, med
god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen. Men i den mere alvorlige
pæletest, var brystbeskyttelsen kun på det jævne.
Barnetesten
Begge børn sad i bagudvendte autostole.
Testresultaterne viste god beskyttelse for både dukken på 1,5 år og den på 3 år.
A4 scorede maksimum point for denne del af vurderingen. Airbag i passagersiden
kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Klare oplysninger gives
til føreren vedrørende status for airbaggen. Alle de typer af autostole, som er
beregnet til Audi A4, kunne installeres nemt og med et korrekt resultat.Fodgængertesten:
Audi A4 har en "aktiv" motorhjelm.
Sensorer i kofangeren registrerer, når en fodgænger rammes, og systemet løfter
motorhjelmen lidt og skaber afstand ned til de hårde dele i motorrummet. Audi
viste, at systemet fungerer robust for flere typer fodgængere og over et bredt
hastighedsområde, så systemet blev vurderet med motorhjelmen i rejst position.
Beskyttelsen i kofangerhøjde var fin, og det var den faktisk helt hen til
frontrudens nederste del, der til gengæld fik en kritisk markering. Audi A4’s
standardmonterede nødbremsesystem reagerer på såvel en bil som på en fodgænger.
Denne evne begynder Euro NCAP først at belønne i 2016, den tæller altså ikke
ekstra med i denne test.
Sikkerhedsudstyr:
Den elektroniske
stabilitetskontrol (ESC) bliver stadig fremhævet og får point selv om
den er lovpligtig og ikke udsættes for en egentlig test.
Selehuskere findes, som det næsten er standard nu om dage, både ved for- og
bagsæder. Der skal være mindst to, men højeste antal, der tæller, er tre.
Den standardmonterede automatiske nødbremse, AEB Inter-Urban, arbejder ved
motorvejs hastigheder og klarede sig godt i Euro NCAP testen.
En standard, manuel justerbar fartbegrænser er standard udstyr, mens en
fartgrænse-information er ekstraudstyr, der ikke opfyldte betingelserne for at
blive vurderet, da funktionen ikke forventes at blive solgt i tilstrækkeligt
antal til at opfylde Euro NCAP’s betingelser.. Det samme gælder et
Vognbane-assistent system.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. Jazz har gardinairbags i kabinens
længde. De udløser også ved en frontalkollision af en vis styrke. |

Det gik slemt ud over fronten i frontaltesten med 40% overdækning - det vil
sige, at bilen, som det ses af billedet til venstre med 64 km/t rammer barrieren
med 40% af førersiden. Dukken i førersiden fik klemt brystet lidt for meget. |
|

Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, var ikke optimalt
for Audi A4. På testgrafikken længere nede på siden
ses den orange markering, der viser et mådeligt resultat
|

Her kastes bilen tilbage efter
at have ramt stålpælen |

Sidetesten, hvor
bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede A4 perfekt. Hvilket da
også er, hvad man kan forvente af de fleste biler. |

Sidekollisionstesten, hvor bilen med 50 km/ rammes af en bil med den fulde
front, blev klaret til topkarakter. |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Audi A4 2,0 TDI S-tronic
4-dørs sedan
Vægt: 1.564 kg. Venstrestyret stor familiebil årg. 2015
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
nej |
nej |
- |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej
(kan fås) |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
nej
(kan fås) |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
nej |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
ja |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
ja |
Fartbegrænser system |
nej
(kan fås) |
Vognbaneassistent |
nej
(kan fås |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
7,096 |
7,043 |
8,000 |
7,008 |
1,602 |
0,750 |
3,000 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
Klik på billedet
Følgende fortæller Audi selv A4's sikkerhedssystemer. Et problem er, at
Audi, som også andre bilfabrikker, ikke anvender Euro NCAPs betegnelser for
nødbremsesystemerne, såsom AEB City, AEB Inter-Urban m. fl.
Flere af systemerne er heller ikke pointgivende i Euro NCAP.:
"Audi A4 fik en særlig "Euro NCAP advanced" pris for sin multicollision
bremseassistent og for Audi pre sense basic, der fås som
ekstraudstyr. Multicollision bremseassistent bremser automatisk A4 ned i
tilfælde af en ulykke og reducerer dermed risikoen for udskridning og yderligere
sammenstød. Audi pre sense basic strammer sikkerhedsselerne og lukker vinduer og
soltag i farlige situationer op mod en kollision.
Et andet assistentsystemet er
Audi pre sense city
- et advarsels-
og nødbremsesystem. Ved hastigheder på op til 85 km/t kontrollerer systemet, om
der er andre køretøjer eller fodgængere i vejen for bilen. Hvis der er risiko
for kollision, advarer systemet føreren etapevis: først visuelt og akustisk,
derefter ved et ryk i bremserne. Endelig udløses en automatisk nødbremsning hvis
nødvendigt.
Audi A4 har også en række andre førerassistentsystemer: undvigeassistent,
drejeassistent og udstigningsadvarsel. Mens undvigeassistenten hjælper
føreren med at køre udenom en forhindring, hjælper drejeassistenten med at
overvåge modkørende trafik ved venstresving i lav hastighed. I en farlig
situation bremser drejeassistenten A4 helt ned for at forhindre, at man drejer,
mens der er modkørende trafik.
Udstigningsadvarslen minimerer risikoen for ulykker, når man åbner dørene.
Lysdioder, der lyser rødt, advarer om ikke at åbne dørene, hvis andre
trafikanter nærmer bagfra."
Audi pressemeddelelse
4-11-2015
|