Honda HR-V
Testbil: 1,6 "ES", højrestyret.
5-dørs hatchback, lille familiebil 2015
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere
% |
Aktiv sikkerhed % |
Samlet score % |
86 |
79 |
72 |
71 |
79 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner:65%
|
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |

 
De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som en avanceret fartbegrænser,
der pointmæssig opvejer højhastighed-nødbremse og dermed sikrer den femte
stjerne.
.
|
Hyundai HR-V fik fem stjerner,
men i Danmark vil det være med det forbehold, at den enkelte bil ved
registreringen skal være forsynet med et avanceret fartbegrænser-system samt med
Vognbaneassistent.. Mangler blot en af dele på en udstyrsversion, falder
resultatet til fire danske sikkerhedsstjerner. Her er et punkt, hvor det danske
systemt kan vise sig at være fremmende for sikkerheden, idet fradraget i
registreringsafgiften for fem stjerner, 3.600 kr., kan opveje i hvert fald en
god del af udstyrets merpris.
Bortset fra en dårlig piskesmæld karakter, ser Hyundai HR-V ellers ud til at
være en rigtig fin bil.
|
Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den
frontale offset test. Dummy aflæsninger viste god beskyttelse af knæ og
lårben på både fører og passager. Honda dokumenterede, at en tilsvarende grad af
beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser i forskellige
positioner.
Beskyttelse af den lille, kvindelige førerdukke var god i lige-på-og-hårdt
frontaltesten, mens personen i bagsædet fik orange (mådelig) markering.
Den gammelkendte frontaltest med 64 km/t har Euro NCAP helt glemt at kommentere
denne gang, men med alene grønne og gule markeringer, ser situationen helt god
ud på forsæderne. HR-V scorede maksimum point i såvel den almindelige sidetest
og i pæletesten.
Forsæderne og deres hovedstøtter giver kun mådelig beskyttelse mod piskesmæld
ved påkørsel bagfra, mens den geometriske vurdering af bagsæderne tegner godt.
HR-V har et standardmonteret AEB City nødbremsesystem, som giver ekstra
beskyttelse ved lave hastigheder, hvor mange piskesmældsskader er forårsaget.
Systemet klarede sig godt i Euro NCAP tests, men pointscoren kunne ikke indgå i
resultatet, idet forsæderne og deres hovedstøtter ikke havde et af Euro NCAP
krævet minimum pointtal. Barnetesten
HR-V scorede maksimum point for sin
beskyttelse af den 1,5 år gamle barnedukke. Også det 3-årige ”barn” klarede
testen godt i en fremadvendt autostol.
Passager-airbaggen kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol i sædet
foran. Klare oplysninger gives til føreren vedrørende status for airbaggen. Alle
de autostole-typer, der er beregnet til HR-V kunne installeres korrekt i bilen,
med undtagelse af gruppe I universalstolen, som ikke stod stabilt, når den var
monteret i den bageste midterposition.
Fodgængertesten:
Der var maksimum
point for beskyttelsen af fodgængernes ben. Beskyttelsen af bækkenpartiet på en
påkørt person var mere blandet med gode og dårlige resultater. Den varierede
overvejende fra marginal til god, med nogle svage og dårlige resultater, de
sidstnævnte stammer fra frontrudens nederste hjørner. Et for stort set alle
biler et kritisk sted at ramme
Sikkerhedsudstyr:
ESC, elektronisk
stabilitetskontrol er lovpligtig standard på HR-V sammen med en selehuskere ved
for- og bagsæder. En Vognbaneassistent afgang varslingssystem og avanceret
fartbegrænser er begge muligt ekstraudstyr, som forventes at blive så udbredt,
at det kvalificerer til deltagelse i testen. AEB Inter-Urban, altså
højhastigheds nødbremsesystem til motorvejsbrug er endnu ikke tilgængeligt.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. Honda HR-V har gardinairbags i kabinens
længde. De udløser også ved en frontalkollision af en vis styrke. |

Denne frontaltest er den nye fuld-bredde-test med 50 km/t og med små
kvindeskikkelser henholdsvis ved rattet og i bagsædet. Her udløses
gardinairbaggen ikke i frontaltesten. |
|

Sidetesten, hvor
bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede Hyundai HR-V perfekt. Hvilket da
også er, hvad man kan forvente af de fleste biler.
|

Honda HR-V klarede såvel den almindelige
sidetest som denne pæletest perfekt. Flot gået!
Som det ses er der ægte gardinairbag i kabinens længde. |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Honda HR-V
1,6 "ES",
højrestyret.
5-dørs hatchback, lille familiebil 2015
Vægt: 1.259 kg.
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
nej |
nej |
- |
Gardinairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej |
Side bækken airbag |
ja |
ja |
nej |
Isofixbeslag |
- |
nej |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
nej |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
nej |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
nej |
Fartbegrænser system |
ja
(ekstra) |
Vognbaneassistent |
ja
(ekstra) |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
7,415 |
7,307 |
8,000 |
8,000 |
1,134 |
1,000 |
1,971 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
Klik på billedet
|