Mazda MX-5 opnåede kun fire stjerner,
men en mere avanceret fartbegrænser, ála Hyundai Tucson,
kunne have sikret den femte stjerne - også uden karakterer
fra en automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban). Fire stjerner i Danmark kræver ,
at bilen har det udstyr, der sad på testbilen. Da det ab fabrik er ekstraudstyr
har den danske importør mulighed for at fravælge det. Den femte stjerne er jo
alligevel uopnåelig for MX-5 som det ser ud i dag.
Det er faktisk synd, for på trods af sin størrelse og på trods af, at det er en
roadster med foldetag,
klarede MX-5 sig rigtig godt. Til hele 93% i fodgængertesten, hvilket formentlig
kan tilskrives en aktiv motorhjelm. |
Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og
forsædepassager. Mazda demonstrerede, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil
blive ydet til personer i forskellige størrelser i forskellige positioner.
Førerens airbag forhindrede hovedet i at få kontakt med rattet.
Førerbeskyttelsen blev vurderet som acceptabel med minimum gul markering af de
enkelte kropsdele.
I 50 km/t testen med frontens fulde bredde mod en stiv barriere, viste
testdukken optimale resultater for alle kropsdele på den mindre kvindedukke, som
denne test er skabt for.
I sidetesten var
beskyttelse af brystet acceptabel, mens den var optimal for andre dele af
kroppen. I den mere alvorlige pæletest blev brystbeskyttelsen bedømt som
kun jævnt god.
Piskesmældtesten
viste at såvel sæderne som hovedstøtterne ydede god beskyttelse
mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. Mazda MX-5 er
topersoners, så der er kun karakter for forsæder.
Barnetest:
Da MX-5 er en
topersoners bil, sker vurderingen af
børnebeskyttelse på grundlag af de tilgængelige funktioner i køretøjet for
sikker transport af børn i forsædet. Passager-airbaggen kan deaktiveres for at
tillade et bagudvendt barnesæde. Status for airbaggen er tydeligt angivet og
systemet blev belønnet. Alle de typer af autostole, som, MX-5 er designet til,
kunne installeres korrekt og let.
Fodgængertest:
MX-5
har en "aktiv" motorhjelm. Sensorer i kofangeren
registrere, når en fodgænger er blevet ramt og em mekanisme løfter motorhjelmen
(foto) og skaber mere plads mellem overfladen og de hårde strukturer i
motorrummet. Mazda demonstrerede, at motorhjelmen ville fungere pålideligt over
et interval af hastigheder og for en bred vifte af fodgænger-skikkelser. Derfor
blev motorhjelmen testet i hævet position. Resultaterne var stort set gode for
alle områder af motorhjelmen.
Kofangeren scorede maksimum point og alt i alt opnåede Mazda MX-5 en usædvanlig
høj karakter for fodgængertesten: 93% af de mulige 100%.
Sikkerhedsudstyr:
Lovpligtig elektronisk
stabilitetskontrol (ESC) er standard udstyr på MX-5,
sammen med en selehuskere på forsæderne for fører- og passagersæder. En manuel
justerbar hastighedsbegrænser er muligt ekstraudstyr, som forventes at være
blive udstyr på de fleste biler, der sælges. Det samme gælder Vognbaneassistent.
Automatisk nødbremse, hverken AEB-City eller den mere avancerede AEB Inter-Urban
er en mulighed.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. |

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og
med små kvindedukker med rat og i bagsæde. |
|

Pæletest, bilen kastes mod en
stålpæl med 29 km/t |

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test, grafikken til højre, skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. Den grå person skal
man se bort fra, da den hører til bagsædet - som ikke er der i den 2-personers
bil. |
 |
 |
|
|