Audi Q7
-
Testbil:
3,0 TDI quattro, venstrestyret.
En stor og sikker bil med fem stjerner også i Danmark
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
94 |
88 |
70 |
76 |
85 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban
højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser, men ikke Vognbaneassistent..
|
En stor bil som Audi Q7 er selskabt
til at blive vinderen i tilfælde af en kollision. Den aktuelle crashtest
viser da også en god sikkerhed selv i den svære pæletest, som siden 2009
har budt på store udfordringer for bilindustrien.
På trods af bilens høje kvalitet, kan Audi ikke præsentere to med grønt
markede testdukker i forsæderne. Det er især førerdukken, der viser et
pointtal for brystpartiet på næsten halvdelen af det optimale. Men
ikke noget, som Euro NCAP forklarer nærmere. Det kan skyldes en for
aktiv selestrammer - det er blot et bud. |
Kabinen forblev stabil i den frontale offset
test. Dummy aflæsningerne viste god
beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Audi
demonstrerede, at
et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige
størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
Brystbeskyttelsen ved den sædvanlige 64 km/t off-set test var kun jævn, det
samme var tilfældet
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere. Her var var beskyttelsen af førerens
brystkasse også kun jævn var godt beskyttet. I sidetesten scorede Audi Q7 maksimum point med god
beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
Piskesmældtesten var rigtig fin såvel ved forsæder som ved bagsædet. Det
betød, at der kunne gives point til lav-hastighed-nødbremsen: AEB City.
Under barnetesten sad både den 1½ år
gamle dummy og den tre-årige i en bagudvendt stol. I sidetesten sad begge børnedummier
godt beskyttet, men den 3-årige viste dog det bedste resultat.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt
barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev
belønnet.
Q7 fås også 7-sædet. I denne udgave er der integrede barnesæder med Isofix
beslag i den tredje sæderække.
Det skønnes, at barnesikkerheden var endnu bedre i 7-sædemodellen end i den
5-sædede.
Testresultaterne gælder begge versioner.
Fodgængertesten viste, at den aktive fronthjelm, der automatisk løfter sig
ved en påkørsel, har en gavnlig virkning.
Sikkerhedsboksen: Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så
underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er
tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal
til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar
fartbegrænser er standard i hele EU og fungerer godt. Det samme viste de to
nødbremsesystemer at gøre, både AEB City til hastigheder op til 30 km/t og AEB
Inter-Urban til højere hastigheder.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. |

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og
med små kvindedukker med rat og i bagsæde. |
|

Pæletest, bilen kastes mod en
stålpæl med 29 km/t |

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Audi Q7 3.0 TDI quattro
Vægt: 1.995 kg. Venstrestyret. årg. 2015
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
nej |
nej |
nej |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
ekstra |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
ekstra |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
ekstra |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
ja |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
ja |
Fartbegrænser system |
ja |
Vognbaneassistent |
ekstra |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
6,936 |
7,419 |
8,000 |
8,000 |
1,699 |
1,000 |
2,997 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
på vej
|