Toyota Avensis
-
Testbil:
1,6 D-4D Touring Sport
5 stjerner er hjemme på grund af importørens valg af standard
sikkerhedsudstyr i alle versioner
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
93 |
85 |
78 |
81 |
86 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der er forsynet AEB-Interurban som standard, mens fartbegrænser og
Vognbaneassistent indgik i testen som ekstraudstyr.
|
Det
er næppe sandsynligt, at Toyota i Danmark ikke sender samtlige Avensis
på gaden med i hvert fald fartbegrænser. Vognbaneassistenten kan ud fra et
pointmæssigt syn undværes. Avensis vil stadig være femstjernet. Og det melder
importøren efterfølgende, at den vil være fra laveste udstyrsniveau.
Pointtallene i
de forskellige discipliner er rigtig gode. De orange markeringer på grafikken
viser, at påvirkningerne omkring fører og passagers lårben kunne være bedre,
ligeså brystområdet på den lille damedukke i lige-på-og-hårdt testen, der
udføres ved kun 50 km/t mod de sædvanlige 64 km/t, hvor kun 40% af fronten
rammer barrieren. Det er fint, at Toyota nu kan vise topkarakter selv i
pæletesten.
Den gule markering af førerens krop skyldes et bagatelagtigt nedslag i point på
dette område. Men grøn markering kræver virkelig "nul huller". |
Kabinen forblev stabil i den frontale offset
test. Knæairbag er standard i førersiden, men den
fungerede ikke efter hensigten i 64 km/t frontaltesten.Derfor fik Toyota ikke
lov til at demonstrere, at de omgivende, mulige skadevoldere normalt ville være
uskadelige,.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af føreren i top, mens bagsædepassagerens
bryst var mere udsat.
Såvel sidetesten som den mere alvorlige side pæle test blev klaret med
bravour.
Avensis scorede maksimum point i barnetesten for sin beskyttelse af den 1½ år
gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. Den 3-årige i en fremadvendt stol
viste uønskede kollisionskræfter i halsområdet, men ikke noget alvorligt. I sidetesten sad begge børnedukker
godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt
barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev
belønnet.
Praksistesten med installation af en halv snes forskellige af markedets
bedste autostole viste gode resultater på nær den store gruppe II/III, der
optrådte ustabil på den midterste bagsædeplads.
Fodgængertesten viste, at såvel fronten med kofangeren som selve
fronthjelmen leverer god beskyttelse i tilfælde af person-påkørsel.
Sikkerhedsboksen: Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så
underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er
tilgængelig som en mulighed og var monteret på testbilen. Manuel justerbar
fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt
nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk
højhastigheds
nødbremsesystem, der primært kan gavne ved motorvejskørsel, viste et godt
resultat.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. |

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og
med små kvindedukker med rat og i bagsæde. Ibegge tilfælde udløses
gardinairbaggene også under en frontalkollision. |
|

Pæletest, bilen kastes mod en
stålpæl med 29 km/t |

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Toyota Avensis 1.6 D-4D Touring Sports
Vægt: 1.550 kg. Venstrestyret. modelår 2016
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
ja |
nej |
nej |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
nej |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
nej |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
nej |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
ja |
Fartbegrænser system |
ja, ekstra,
men standard i Danmark |
Vognbaneassistent |
ja, men ekstra
i DK på laveste udstyrsniveau |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
6,445 |
7,637 |
8,000 |
8,000 |
1,652 |
0,750 |
2,904 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
på vej
|