Her er en liste over samtlige crashtests i 2009.
Her kan du finde den bil, du er interesseret i sorteret i scoreorden. Euro NCAP har ellers det princip, at bilerne i forskellig størrelse- og vægtklasse ikke kan sammenlignes uden for en egenvægtgrænse på plus/minus 150 kg.
Et princip Euro NCAP dog selv brød ved i en pressemeddelse at kåre årets fem bedste biler - dem med den højeste, afrundede, samlede score.Det var 1) VW Golf VI - 2) Honda Insight Hybrid - 3)Toyota Prius - 4) Hyundai i20 - 5) Toyota Avensis, Volvo XC60 og Opel Astra.
De tre sidste måtte dele femtepladsen, men faktisk er der 0,80 point forskel på Avensis og Opel Astra.
Herunder: 48 biler blev testet eller efter ønske fra bilfabrikanten, rekalkuleret fra 2007/2008 til de nye 2009-regler. Selv om Subaru Impreza har over den krævede totalscore på 70 point (2009-krav), får den kun fire stjerner. Det skyldes, at den på grund af kun een selehusker ikke opnår minimum i aktiv sikkerhed. Det ses derfor, at man kun kan se på totalscoren inden for den enkelte stjernekategori. Man ser også, at en bil som Chevrolet Cruze ligger en bagatel over Mercedes E og Skoda Superb, hvilket umiddelbart lyder usandsynligt ved en kollision i det virkelige liv. Mercedesen er 400 kg tungere end Cruze og ligger derfor langt udenforEuro NCAPs grænse for sammenlignelighed på 150 kg. Så brug listen med omtanke. Hvor karakterer er helt ens er de rangeret ind i decimalorden og hvis de også er ens her, i alfabetisk orden.
Copyright 2009: EuroNCAP.dk/Leif Nielsen - listen må ikke citeres i reklameøjemed Copyright for listens resultater: Euroncap.com
Plads: |

|
Voksen |
Børn |
Fod-gæn-ger |
Aktiv sikkerhed |
Præcis score |
Afrundet score |
ESC |
Egen-vægt,
kg |
1 |
VW Golf VI - rekalk. |
97 |
84 |
61 |
71 |
84,60 |
85 |
ja |
1.190 |
2 |
Honda Insight Hybrid |
90 |
74 |
76 |
86 |
83,60 |
84 |
ja |
1.240 |
3 |
Toyota Prius |
88 |
82 |
68 |
86 |
82,60 |
83 |
ja |
1.420 |
4 |
Hyundai i20 |
88 |
83 |
64 |
86 |
82,00 |
82 |
ja |
1.035 |
5 |
Toyota Avensis |
90 |
86 |
53 |
86 |
81,40 |
81 |
ja |
1.531 |
6 |
Volvo XC60 - rekalk |
94 |
79 |
48 |
86 |
81,00 |
81 |
ja |
1.850 |
7 |
Opel Astra |
95 |
84 |
46 |
71 |
80,60 |
81 |
ja |
1.318 |
8 |
BMW X1 |
87 |
86 |
63 |
71 |
80,40 |
80 |
ja |
1.490 |
8 |
SAAB 9-5 |
94 |
80 |
44 |
86 |
80,40 |
80 |
ja |
1.689 |
10 |
Toyota iQ |
91 |
71 |
54 |
86 |
79,10 |
79 |
ja |
886 |
11 |
Renault Grand Scenic |
91 |
76 |
42 |
99 |
79,00 |
79 |
ja |
1.507 |
12 |
Chevrolet Cruze |
96 |
84 |
34 |
71 |
78,70 |
79 |
ja |
1.343 |
13 |
Mecedes E-Class |
86 |
77 |
58 |
86 |
78,60 |
79 |
ja |
1.735 |
14 |
Skoda Superb - rek. |
90 |
81 |
50 |
71 |
78,30 |
78 |
ja |
1.490 |
15 |
Audi A4 - rekalk. |
93 |
84 |
39 |
71 |
78,20 |
78 |
ja |
1.410 |
15 |
Honda Accord - rekalk. |
86 |
79 |
54 |
86 |
78,20 |
78 |
ja |
1.477 |
17 |
Skoda Yeti |
92 |
78 |
46 |
71 |
77,90 |
78 |
ja |
1.545 |
18 |
Opel Insignia - |
94 |
79 |
40 |
71 |
77,90 |
78 |
ja |
1.540 |
19 |
VW Polo |
90 |
86 |
41 |
71 |
77,50 |
78 |
ja |
1.035 |
20 |
Peugeot 5008 |
89 |
79 |
37 |
97 |
77,40 |
77 |
ja |
1.531 |
21 |
Citroën C4 Picasso. Re |
87 |
78 |
46 |
89 |
77,20 |
77 |
ja |
1.539 |
22 |
Infiniti FX-35 |
86 |
77 |
44 |
99 |
77,10 |
77 |
ja |
2.001 |
22 |
Kia Soul |
87 |
86 |
39 |
86 |
77,10 |
77 |
ja |
1.170 |
22 |
Mazda 3 |
86 |
84 |
51 |
71 |
77,10 |
77 |
ja |
1.275 |
22 |
Mercedes GLK |
89 |
76 |
44 |
86 |
77,10 |
77 |
ja |
1.845 |
26 |
Honda Civic - rekalk. |
79 |
76 |
67 |
86 |
76,70 |
77 |
ja |
1.251 |
27 |
Volvo V70 2007 rekalk |
88 |
84 |
43 |
71 |
76,50 |
77 |
ja |
1.725 |
28 |
Audi Q5 |
92 |
84 |
32 |
71 |
76,30 |
76 |
ja |
1.660 |
29 |
Kia Sorento |
87 |
84 |
44 |
71 |
76,20 |
76 |
ja |
1.870 |
30 |
Peugeot 308 rekalk |
82 |
81 |
53 |
83 |
76,10 |
76 |
ja |
1.322 |
31 |
VW Tiguan, REKALK. |
87 |
79 |
48 |
71 |
76,00 |
76 |
ja |
1.590 |
32 |
VW Scirocco |
87 |
73 |
53 |
71 |
75,80 |
76 |
ja |
1.280 |
33 |
Peugeot 3008 |
86 |
81 |
31 |
97 |
75,10 |
75 |
ja |
1.425 |
34 |
Honda Jazz |
78 |
79 |
60 |
71 |
73,90 |
74 |
ja |
1.425 |
35 |
Volvo C30 2009 rekalk |
91 |
78 |
26 |
71 |
73,40 |
73 |
ja |
1.352 |
36 |
Citroën DS3 |
87 |
71 |
35 |
83 |
73,00 |
73 |
ja |
1.075 |
37 |
Subaru Legacy |
79 |
73 |
58 |
71 |
72,80 |
73 |
ja |
1.400 |
38 |
Peugeot 308CC rekalk. |
83 |
70 |
33 |
97 |
71,80 |
72 |
ja |
1.512 |
39 |
Mazda 6 |
77 |
81 |
49 |
71 |
71,60 |
72 |
ja |
1.424 |
40 |
Citroën C5 rekalk. |
81 |
77 |
32 |
83 |
70,60 |
71 |
ja |
1.608 |
41 |
Mitsubishi Lancer |
81 |
80 |
34 |
71 |
70,40 |
70 |
ja |
1.385 |
42 |
Mercedes C-Class rekalk |
82 |
70 |
30 |
86 |
69,60 |
70 |
ja |
1.485 |
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
43 |
Subaru Impreza |
84 |
73 |
72 |
57 |
76,70 |
77!! |
ja |
1.370 |
44 |
Chevrolet Matiz/Spark |
81 |
78 |
43 |
43 |
69,00 |
69 |
nej |
978 |
45 |
Citroën C3 Picasso |
81 |
76 |
43 |
40 |
68,30 |
68 |
nej |
1.289 |
46 |
Citroën C3 |
83 |
74 |
33 |
40 |
66,90 |
67 |
nej |
1.065 |
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
47 |
Toyota Urban Cruiser |
58 |
71 |
53 |
86 |
62,40 |
62 |
ja |
1.150 |
48 |
Suzuki Alto |
55 |
46 |
35 |
29 |
46,60 |
47 |
nej |
885 |
I Trafikstyrelsen sikkerhedsliste i Danmark har de med rødt markerede biler fem stjerner, idet de danske modeller har ESC som standard og dermed gør sig fortjent til den ekstra stjerne og det medfølgende danske nedslag i registreringsafgiften. Det er dog ikke alle Chevrolet Spark, der fra starten havde ESC, vær opmærksom på det, hvis du er i markedet for den model.
slut |
2009
Bedst Værst
Samlet resultat:
VW Golf VI
Suzuki Alto
Frontaltesten:
Chevrolet Cruze
Suzuki Alto
Sidekollission:
Flere på toppen
Toyota Urban Cruiser
Pæletest:
VW Scirocco
Toyota Urban Cruiser
Piskesmæld:
Opel Astra
Peugeot 308CC
Barnetesten:
BMW X1
Suzuki Alto
Fodgængertesten:
Honda Insight Hybrid
Volvo C30
Aktiv sikkerhed:
Renault Grand Scenic, Infiniti FX
Suzuki Alto
|