Piskesmældtesten presser bilindustrien Andelen af biler med sikre sæder steg på fire år fra 25% til 44,8%, midtergruppen fra 59% til 42,7% og de rigtig dårlige er gået ned fra 16 til 12,5%. Hidtil har det kun været forsæderne og deres hovedstøtter, der er blevet testet. Nu indgår også bagsædets hovedstøtter i testen, men denne vurdering udføres statisk. Nogen egentlig bagendepåkørsel foretages endnu ikke, kun en såkaldt slædetest. Fra 2014 indgår også AEB City (autobrems ved lavere hastigheder) i beregningen. AEB City kan, hvis monteret på testbilen, give op til 3,0 ekstra point, idet dette udstyr kan nedsætte en eventuel påkørselshastighed eller helt forhindre en påkørsel. Det kan forhindre eller mildne et piskesmæld. For at kunne indgå i beregningerne, skal testbilen opnå minimum 1,5 point ud af 2,0 mulige. Det er altså en helt anden test end den, der blev udført mellem december 2008 og december 2013.
2015 er nu også kommet med.
|
Sikkerbil.dk - Bag stjernerne - på dansk -klik på FLAGET for HJEM opdateret
25-02-2015
|
Ny 2014/2015 Piskesmældtest vist i scoreorden |
Piskesmældtesten sker som en såkaldt slædetest, hvor førersædet, monteret på en skinne, kører baglæns og opbremses med en hastighed, der modsvarer 40 km/t mod en parkeret bils bagende. Der foretages tre forsøg ved henholdvis 16 og 25 km/t. |
Score nr. |
Opdateret |
Piskesmældtest |
Score (af 6 mulige point) |
Heraf forsæder |
Heraf bagsæde |
Heraf AEB City |
1 |
Sept. 2014 |
Mercedes GLA |
5,638 |
1,659 |
1,000 |
2,979 |
2 |
Dec. 2014 |
Land Rover Discovery |
5,021 |
1,523 |
0,688 |
2,810 |
3 |
Maj 2014 |
Mercedes C-klasse |
4,886 |
1,711 |
0,375 |
2,800 |
4 |
Nov. 2014 |
BMW 2 serie |
4,592 |
1,713 |
0,750 |
2,129 |
5 |
Dec. 2014 |
Porsche Macan |
2,669 |
1,669 |
1,000 |
0,000 |
6 |
Okt. 2014 |
Citroën C4 Cactus |
2,663 |
1,663 |
1,000 |
0,000 |
7 |
Nov. 2014 |
Tesla S |
2,659 |
1,659 |
1,000 |
0,000 |
8 |
Sept. 2014 |
Citroën C1 |
2,602 |
1,602 |
1,000 |
0,000 |
8 |
Sept. 2014 |
Peugeot 108 |
2,602 |
1,602 |
1,000 |
0,000 |
8 |
Sept. 2014 |
Toyota Aygo |
2,602 |
1,602 |
1,000 |
0,000 |
9 |
Dec. 2014 |
Subaru Outback |
2,592 |
1,592 |
1,000 |
0,000 |
10 |
Dec. 2014 |
Kia Sorento |
2,582 |
1,769 |
0,813 |
0,000 |
11 |
Dec. 2014 |
Smart Fortwo |
2,556 |
2,556 |
0,000 |
0,000 |
12 |
Dec. 2014 |
Smart Forfour |
2,454 |
1,704 |
0,750 |
0,000 |
13 |
Febr. 2014 |
Nissan Quashqai |
2,425 |
1,425 |
1,000 |
0,000 |
14 |
Dec. 2014 |
Lexus NX |
2,378 |
1,628 |
0,750 |
0,000 |
15 |
Dec. 2014 |
Ford Mondeo st. car |
2,364 |
1,614 |
0,750 |
0,000 |
16 |
Dec. 2014 |
VW Passat |
2,324 |
1,574 |
0,750 |
0,000 |
17 |
Juni 2014 |
VW Golf Sportsvan |
2,313 |
1,563 |
0,750 |
0,000 |
18 |
Dec. 2014 |
Mini Cooper |
2,309 |
1,559 |
0,750 |
0,000 |
19 |
Nov. 2014 |
Nissan Pulsar |
2,236 |
1,486 |
0,750 |
0,000 |
20 |
Okt. 2014 |
Nissan X-Trail |
2,147 |
1,647 |
0,500 |
0,000 |
21 |
Maj 2014 |
Hyundai i10 |
1,919 |
1,544 |
0,375 |
0,000 |
22 |
Juni 2014 |
Ford Tourneo Courir |
1,849 |
1,474 |
0,375 |
0,000 |
23 |
Nov. 2014 |
Skoda Fabia |
1,847 |
1,847 |
0,000 |
0,000 |
24 |
Sept. 2014 |
Citroën Berlingo |
1,815 |
1,002 |
0,813 |
0,000 |
24 |
Sept. 2014 |
Peugeot Partner |
1,815 |
1,002 |
0,813 |
0,000 |
25 |
Sept. 2014 |
Renault Twingo |
1,690 |
1,690 |
0,000 |
0,000 |
26 |
Nov. 2014 |
Suzuki Celerio |
1,613 |
1,613 |
0,000 |
0,000 |
27 |
Juni 2014 |
Citroën C-Elysée |
1,583 |
1,583 |
0,000 |
0,000 |
27 |
Juni 2014 |
Peugeot 301 |
1,583 |
1,583 |
0,000 |
0,000 |
28 |
Juni/Nov. 2014 |
Renault Mégane |
1,444 |
1,444 |
0,000 |
0,000 |
29 |
Dec. 2014 |
Opel Corsa Envoy |
1,421 |
1,421 |
0,000 |
0,000 |
30 |
Sept. 2014 |
Nissan e-NV200 Evalia |
1,278 |
0,903 |
0,375 |
0,000 |
31 |
Febr. 2015 |
Audi TT |
1,160 |
1,160 |
0 |
0,000 |
32 |
Juni 2014 |
MG3 |
1,155 |
1,155 |
0,000 |
0,000 |
33 |
Dec. 2014 |
Dacia Logan |
1,053 |
1,053 |
0,000 |
0,000 | |
Autobrems City støtter hoved-støtterne
Til og med 2013 blev kun forsæderne med tilhørende hovedstøtter vurderet, og maksisum point var 4. Fra 3-4 var markeringen grøn, fra 1,5-2,9 orange og for point derunder fortalte en rød farve om et utilstrækkeligt resultat.
Fra og med 2014 kan forsæderne maks. give 2 point og bagsædes hovedstøtter yderligere 1 point. Biler, som scorer 1,5 ud af de 2 mulige point for forsæderne, kan opnå yderligere op til 3 point, hvis bilen har AEB City (byzone-autobrems) som standard. AEB City kan hjælpe til med helt at undgå at køre op i en forankørende/holdende og dermed nedsætte risikoen for piskesmæld. Derfor placeres point fra City-testen i den såkaldte Voksenboks, der, udover piskesmældtesten, rummer point for frontaltest, sidetest og pæletest. AEB Inter-Urban er beregnet til at fungere ved højere hastigheder (landevej), og point herfra placeres i Sikkerhedsboksen
|
| | |