Piskesmældtesten presser bilindustrien
Andelen af biler med sikre sæder steg på fire år fra 25% til 44,8%, midtergruppen fra 59% til 42,7% og de rigtig dårlige er gået ned fra 16 til 12,5%.
Hidtil har det kun været forsæderne og deres hovedstøtter, der er blevet testet. Nu indgår også bagsædets hovedstøtter i testen, men denne vurdering udføres statisk. Nogen egentlig bagendepåkørsel foretages endnu ikke, kun en såkaldt slædetest. 
Fra 2014 indgår også AEB City (autobrems ved lavere hastigheder) i beregningen. AEB City kan, hvis monteret på testbilen, give op til 3,0 ekstra point, idet dette udstyr kan nedsætte en eventuel påkørselshastighed eller helt forhindre en påkørsel.
Det kan forhindre eller mildne et piskesmæld.
For at kunne indgå i beregningerne, skal testbilen opnå minimum 1,5 point ud af 2,0 mulige.
Det er altså en helt anden test end den, der blev udført mellem december 2008 og december 2013.
2015 er nu også kommet med.

 Sikkerbil.dk - Bag stjernerne - på dansk -klik på FLAGET for HJEM  opdateret 25-02-2015


Ny 2014/2015
Piskesmældtest vist  i scoreorden            
Piskesmældtesten sker som en såkaldt slædetest, hvor førersædet, monteret på en skinne, kører baglæns og  opbremses med en hastighed, der modsvarer 40 km/t mod en parkeret  bils bagende. Der foretages tre forsøg ved henholdvis 16 og 25 km/t.

GOD

JÆVN

DÅRLIG

Score nr.

Opdateret

Piskesmældtest

Score (af 6 mulige point)

Heraf forsæder

Heraf bagsæde

Heraf AEB City

1

Sept. 2014

Mercedes GLA

5,638

1,659

1,000

2,979

2

Dec. 2014

Land Rover Discovery

5,021

1,523

0,688

2,810

3

Maj 2014

Mercedes C-klasse

4,886

1,711

0,375

2,800

4

Nov. 2014

BMW 2 serie

4,592

1,713

0,750

2,129

5

Dec. 2014

Porsche Macan

2,669

1,669

1,000

0,000

6

Okt. 2014

Citroën C4 Cactus

2,663

1,663

1,000

0,000

7

Nov. 2014

Tesla S

2,659

1,659

1,000

0,000

8

Sept. 2014

Citroën C1

2,602

1,602

1,000

0,000

8

Sept. 2014

Peugeot 108

2,602

1,602

1,000

0,000

8

Sept. 2014

Toyota Aygo

2,602

1,602

1,000

0,000

9

Dec. 2014

Subaru Outback

2,592

1,592

1,000

0,000

10

Dec. 2014

Kia Sorento

2,582

1,769

0,813

0,000

11

Dec. 2014

Smart Fortwo

2,556

2,556

0,000

0,000

12

Dec. 2014

Smart Forfour

2,454

1,704

0,750

0,000

13

Febr. 2014

Nissan Quashqai

2,425

1,425

1,000

0,000

14

Dec. 2014

Lexus NX

2,378

1,628

0,750

0,000

15

Dec. 2014

Ford Mondeo st. car

2,364

1,614

0,750

0,000

16

Dec. 2014

VW Passat

2,324

1,574

0,750

0,000

17

Juni 2014

VW Golf Sportsvan

2,313

1,563

0,750

0,000

18

Dec. 2014

Mini Cooper

2,309

1,559

0,750

0,000

19

Nov. 2014

Nissan Pulsar

2,236

1,486

0,750

0,000

20

Okt. 2014

Nissan X-Trail

2,147

1,647

0,500

0,000

21

Maj 2014

Hyundai i10

1,919

1,544

0,375

0,000

22

Juni 2014

Ford Tourneo Courir

1,849

1,474

0,375

0,000

23

Nov. 2014

Skoda Fabia

1,847

1,847

0,000

0,000

24

Sept. 2014

Citroën Berlingo

1,815

1,002

0,813

0,000

24

Sept. 2014

Peugeot Partner

1,815

1,002

0,813

0,000

25

Sept. 2014

Renault Twingo

1,690

1,690

0,000

0,000

26

Nov. 2014

Suzuki Celerio

1,613

1,613

0,000

0,000

27

Juni 2014

Citroën C-Elysée

1,583

1,583

0,000

0,000

27

Juni 2014

Peugeot 301

1,583

1,583

0,000

0,000

28

Juni/Nov. 2014

Renault Mégane

1,444

1,444

0,000

0,000

29

Dec. 2014

Opel Corsa Envoy

1,421

1,421

0,000

0,000

30

Sept. 2014

Nissan e-NV200 Evalia

1,278

0,903

0,375

0,000

31

Febr. 2015 Audi TT

1,160

1,160 0

0,000

32

Juni 2014

MG3

1,155

1,155

0,000

0,000

33

Dec. 2014

Dacia Logan

1,053

1,053

0,000

0,000

Autobrems City støtter hoved-støtterne

Til og med 2013 blev kun forsæderne med tilhørende hovedstøtter vurderet, og maksisum point var 4.
Fra 3-4 var markeringen grøn, fra 1,5-2,9 orange og for point derunder fortalte en rød farve om et utilstrækkeligt resultat.

Fra og med 2014 kan forsæderne maks. give 2 point og bagsædes hovedstøtter yderligere 1 point.
Biler, som scorer 1,5 ud af de 2 mulige point for forsæderne, kan opnå yderligere op til 3 point, hvis bilen har AEB City (byzone-autobrems) som standard. 
AEB City kan hjælpe til med helt at undgå at køre op i en forankørende/holdende og dermed nedsætte risikoen for piskesmæld. Derfor placeres point fra City-testen i den såkaldte Voksenboks, der, udover piskesmældtesten,  rummer point for frontaltest, sidetest og pæletest.
AEB Inter-Urban er beregnet til at fungere ved højere hastigheder (landevej), og point herfra placeres i Sikkerhedsboksen

Læs mere om den gamle piskesmældtest på næste side og se betegnelserne for aktiv, passiv m.m. forklaret og illustreret

www. sikkerbil.dk © 2015 • Mail:info@sikkerbil.dk