 Bag stjernerne
Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert, motorredaktør Leif Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april 2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working
Group. FIA er
bilklubbernes paraplyorganisation. Leif Nielsen startede i 2001 sitet www.Euroncap.dk, der nu er omdøbt til
www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle hjemmeside
finder du på
www.euroncap.com |
Testfase 4. november 2015:
Fire "bløde" nyheder
For nogle år siden
gav Euro NCAP-testen som regel anledning
til sensationelle avisoverskrifter med ord som "farlig" og "køb frarådes".
De tider synes heldigvis at være forbi. Den basale sikkerhed er næsten altid i
top, nu er det mere teknisk udvikling med nye sikkerhedsfeatures, det drejer sig
om.
En fin udvikling, som alene Euro NCAP kan tage æren for.
Euro NCAP har dog det dilemma, at testresultaterne ikke anvendes i lovgivningen,
så i relation til bilfabrikanterne handler det om at skabe forståelse frem for
at true med en knytnæve.
Og det har jo så vist sig at virke, selv om man må konstatere, at fabrikanterne
kan snyde sig udenom hurdlerne - i hvert fald en tid, som nu med den
automatiske, højhastigheds nødbremse, der, for at opnå fem stjerner, kan
erstattes med en mere avanceret fartbegrænser, hvilket formentlig er billigere
(se kommentaren til højre på siden)
November 2015 testfase |
Euro NCAP |
"Danske stjerner" |
Audi A4 |
 |
5 stjerner |
Honda Jazz |
 |
3-5 stjerner |
Honda HR-V |
 |
4-5 stjerner |
VW Caddy |
 |
3-4 stjerner |
Audi A4
Klik
for testrapport
Den nye Audi A4
har, så vidt vi kan se, det nødvendige standardudstyr til at være sikret
fem stjerner, ligesom karaktererne i de enkelte grupper: Voksen /
Barn /Fodgænger / Sikkerhedsudstyr, ligger over de nødvendige
grænseværdier.
Kun rynker vi lidt på næsen af den orange markering i frontaltesten og
pæletesten. Det burde Audi kunne gøre bedre, men Euro NCAP synes godt
tilfreds. |

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

|
 |
Honda Jazz
Klik
for testrapport
Honda Jazz får tildelt fem stjerner
af Euro NCAP, men om det også bliver
tilfældet for danske modeller vil afhænge af Honda-importøren.
Testens resultat gælder altså kun for den specifikt testede
udgave, og her skal Honda så vælge den samme avancerede fartbegrænser, som bilen
blev testet med.
Jazz har automatisk nødbremse, men kun den billige, AEB City, der kun
fungerer ved lave hastigheder. 25 km/t er grænsen for Jazz, hvis den
skal kunne undgå at køre op bag i en bil, der pludselig er stoppet op i
bilkøen.
Testens karakterer er gode og testgrafikken er nydelig, ingen farver
under gul.
|

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

|
 |
Honda HR-V
Klik
for testrapport
Honda HR-V viser generelt gode resultater
og den testede udgave opnåede
fem stjerner. Men kun ved at bytte en højhastigheds nødbremse til en
avanceret fartbegrænser. Testoplysningerne angiver, at det slet ikke er
muligt at få højhastigheds nødbremse, kun den billige udgave, der også
ses i Honda Jazz. Beregnet til bykørsel, hvor den ikke engang kan klare
et fuldt stop uden påkørsel fra 30 km/t.
AEB City blev slet ikke regnet med, idet hovedstøtterne ved forsædet
sammen med forsædet kun opnåede en karakter, der er for lav til at få
selskab af AEB City funktionen. |

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

|
 |
VW Caddy
Klik
for testrapport
VW Caddy opnåede ikke fem stjerner, end
ikke Euro NCAPs milde stjernedrys ramte den på trods af, at den havde
både AEB Inter-urban højhastigheds nødbremse samt avanceret
fartbegrænser som pointgivende ekstraudstyr. Det var dels noget så
usædvanligt som manglende selehusker ved bagsædet som en dårlig
fodgængertest, der dykkede Caddy.
Lige som Audi A4 må også Caddy promenere en orange, og dermed negativ
farve, på grafikken af førerens bryst
|
.jpg)
Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

|
 |
|
Testfase 7. oktober 2015:
Oktober testfase |
Euro NCAP |
"Danske stjerner" |
Hyundai Tucson |
 |
3-5 stjerner |
Mazda MX-5 |
 |
3-4 stjerner |
Opel Karl |
 |
3-4 stjerner |
Tæsk til Karl Smart
I en tid,
hvor de fleste biler bliver femstjernet i Euro NCAP-testen, er det
sørgeligt at se en ny Koreabaseret Opel med en skandaløs dårlig pæletest. Opel
beklager og vil rette den uforståelige fejl, men fakta er, at Opel Corsa i 2014,
den lille Opel Adam i 2013 og i 2011, Opel Meriva havde samme problem med
brystbeskyttelsen.
Den anden lille bil i
testen, Mazda MX-5, klarede sig derimod godt. Når det kun blev til fire
stjerner, skyldes det mangelen af en automatisk nødbremse - eller, som Hyundai
Tucson, alternativt en avanceret fartbegrænser.
Det er i øvrigt skuffende, at den automatiske nødbremse, som ellers stormer
frem, er blevet fravalgt af alle tre bilproducenter.
Det er biler, som skal køre mange år, så selvfølgelig bør de have det
nyeste sikkerhedsudstyr. I Danmark giver sikkerhedsfradraget for fem stjerner et
godt tilskud til importøren.
Hyundai Tucson var den eneste, der opnåede fem stjerner. Men det er på Euro
NCAPs noget valne præmisser, der ikke tager det så nøje, om alle bilerne nu også
har det testede udstyr, der ligger til grund for testen.
I Danmark skal hver eneste nyregistreret bil opfylde præcis det udstyrsniveau,
der ligger til grund for den fysiske testbil for at opnå fradrag i
registreringsafgiften. Et fradrag, som bilkøberne ikke selv får, men som
bilimportørerne kan bruge til et højere sikkerhedsudstyr.
Men om de gør det, får vi aldrig at vide med sikkerhed.
+++
Hyundai Tucson Klik
for testrapport
Hyundai sikrede et femstjernet resultat
til Tucson, dels ved hjælp af pæne karakterer i voksentesten, i barnetesten og i
fodgængertesten. Og så endelig også i vurderingen af bilens sikkerhedsudstyr,
hvor mangelen af automatisk nødbremse blev erstattet af en avanceret,
kamerabaseret fartbegrænserfunktion samt Vognbaneassistent.
Skal de fem stjerner også gælde i Danmark, med stjernefradrag i
registreringsafgiften til følge, skal de to nævnte systemer være til stede i
hver eneste nyregistreret bil.
Udstyret er nemlig ikke standard ab fabrik og kan derfor fravælges af den danske
importør, så muligheden vil være tre, fire eller fem stjerner, alt efter hvad
der måtte fravælges.
Testens resultat gælder altså kun for den specifikt testede
udgave.
|

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

|
 |
Mazda MX-5
klik
for testrapport
Mazda
MX-5 opnåede kun fire stjerner,
men en mere avanceret fartbegrænser ála Hyundai Tucson
kunne have sikret den femte stjerne - også uden karakterer
fra en automatisk nødbremse (AEB Inter-urban). Fire stjerner i Danmark kræver ,
at bilen har det udstyr, der sad på testbilen. Da det ab fabrik er ekstraudstyr
har den danske importør mulighed for at fravælge det. Den femte stjerne er jo
alligevel uopnåelig for MX-5 som det ser ud i dag.
Det er faktisk synd, for på trods af sin størrelse og på trods af, at det er en
roadster med foldetag,
klarede MX-5 sig rigtig godt.
|

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt. Testen er foretaget på en højrestyret bil. |

|
 |
Opel Karl
Klik for testrapport
Man kunne have forventet et bedre resultat for Opels lille
nye tysk/koreanske Karl, men fakta blev, hvad der i dag er ret usædvanligt, at
flere dårlige punkter alle står i vejen for et femstjernet resultat.
Voksentesten var således kun til fire stjerner, det samme gælder barnetesten
samt sikkerhedsudstyret.
Førerairbaggen beskyttede ikke som den skulle og Opel-traditionen tro var
sidebeskyttelsen i pæletesten også under lavmålet. Ja, faktisk helt i bund.
Noget af sikkerhedsudstyret, der var monteret på testbilen, kan den danske
importør fravælge, da fabrikken giver mulighed herfor og da den femte stjerne
alligevel er uden for rækkevidde.
I så fald bliver Karl kun trestjernet, hvilket synes at ville gælde
Karl Essentia og Karl Enjoy. Kun Karl Cosmo vil være til 4
stjerner, hvis man ser specifikationerne på Opels hjemmeside.
|

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
|
| f9f1d0
|
Opdateret
06-08-2020 Version 2
 |
September 2015 testfase |
Euro NCAP stjerner |
"Danske stjerner" |
Audi Q7 |
 |
5 stjerner |
Ford Galaxy / Ford X-MAX |
 |
5 stjerner |
Mazda CX-3 |
 |
3-4 stjerner |
Mitsubishi L200 pickup |
 |
3-4 stjerner |
Renault Kadjar |
 |
3-5 stjerner |
Toyota Avensis |
 |
5 stjerner |
Volvo XC90 |
 |
5 stjerner |
VW Touran |
 |
3-5 stjerner |
Mitsubishi L200
L200 kan ikke komme højere end til 4 stjerner.
I Danmark vil den måske skulle stå hos forhandleren som 3-stjernet, hvis
importøren vælger at sælge udgaver uden fartbegrænser..

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
Klik på billedet
tv. for at læse testrapporten
 |
Renault Kadjar
De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-urban højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser, men ikke Vognbaneassistent.
Præcis dette udstyr skal være på en dansk Kadjar, hvis den skal kunne kaldes
femstjernet og modtage et fradrag.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
Klik på billedet
tv. for at læse testrapporten
Toyota Avensis touring sports
Manglende
fartbegrænser som standard ville kunne koste en femte stjerne. Men her melder importøren, at valget er sket: såvel AEB
Inter-urban som
fartbegrænser er standard .

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
Klik på billedet
tv. for at læse testrapporten
Volvo XC90 D5 "Momentum"
100% i sikkerhedsudstyr, bedre kan det ikke blive.
En gul markering i pæletesten ærgrer sikkert Volvo, selvom markeringen kun
betyder en ubetydelig fejl. Ejere af
udgaven med tre sæderækker kan vente kontakt fra forhandleren omkring
indkaldelse til en ændring af konstruktionen af bilens gardinairbag.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
Klik på billedet tv. for at læse
testrapporten
VW Touran "Comfortline"
Touran kan fremvise en fin grafik med kun grønne og gule farver. Selv den
kritiske pæletest fremstår dadelfri og det samme gør piskesmældtesten.
Når den nye model dukker op hos forhandlerne til november, vil vi se det
endelige udstyrsniveau for samtlige varianter. Men VW-importøren oplyser
allerede nu, at Touran får hele sikkerhedspakken - og lidt til. Vi får se, om
det også gælder varebiludgaverne.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |
 |
 |
Klik på billedet tv. for at læse
testrapporten
Testfase 24.juni 2015
Ny Skoda Superb
Fire eller fem stjerner, det er op til den danske importør.
Testens resultat gælder kun for den specifikt testede
udgave.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten |
 |
Klik på billedet
til venstre for at læse testrapporten
Den nye Skoda Superb klarer sig udmærket i de to
frontaltests, sidetesten og pæletesten samt piskesmældtesten. Men i nogle lande
er den automatiske højhastighedsbremse, AEB Inter-urban, som bilen er testet
med, kun muligt ekstraudstyr. Det samme gælder manuel justerbar fartbegrænser.
Vognbaneassistent og byzone-nødbremse (AEB City) er ligeledes muligt
ekstraudstyr, men var ikke monteret på testbilen og kan derfor ikke tælle med.
Fire eller fem stjerner er derfor op til den danske importør og i sidste ende
til køberne.
Hyundai i20
Hyundai i20 klarer for så vidt crashtesten rigtig
pænt, men bilen lever ikke op til dagens krav til den femte stjerne. Det gælder
såvel mangel på automatisk nødbremse (AEB) ligesom børnesikkerheden mangler et
par point.
Testens resultat gælder kun for den specifikt testede
udgave. To danske udstyrsversioner er kun 3-stjernet

Her: Frontaltest 64 km/t, 40%
forskudt |

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten |
 |
|
| |